tisdag 26 april 2011

NY VÄRLDSBILD PÅ G?

Många har ju säkerligen sett någon av Matrix-filmerna där Neo och hans anhängare lever i nåt slags datorprogram, ett matrix helt enkelt. Dom lever i den "riktiga" världen men kopplar in sig i låtsasvärldar med hjälp av högteknologi, eller nåt.
Men det är ju bara science-fiction.
Eller?
Visste ni att det nu för tiden finns en hel del fysiker som menar att vi lever i en slags dator, dom menar att bästa sättet att definera verkligheten på är att vi lever i en dator, i ett datorspel.
Einstein kom fram till det, David Bohm och en hel del andra storslagna vetenskapsmän, och nej, dom blev inte galna som en del må tro på grund av deras djärva ideér. "Galna vetenskapsmän"; dessa män måste starkt respekteras då de under halva sina livstider utfört vetenskapliga experiment och noga dokumenterat resultaten.

Våran världsbild just nu som står sig stark och vägrar att bli rubbad på, kanske får sig en smäll rakt i ansiktet (om världsbilden har ett ansikte) och ger sig till slut. Det har ju hänt innan. För ett tag sedan var jorden platt, trodde man, sedan kom man fram till att den var rund. Förut trodde man också att jorden var universums mittpunkt, men det var ju fel det också, attans. Ju längre tiden går och mänskligheten får briljera med sina nya tekniker, sin starka vetenskap och sin utvecklade intelligens, ju mer vet vi om oss själva, vad vi är, hur vi fungerar och vad verkligheten verkligen är för något. "The Big Bang"-teorin kanske får ta och slänga sig i väggen snart. Vem vet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar